Program tesztek


Adózási értesítők kezelése a R!PORT és VIKI a Könyvelő Asszisztens alkalmazásokban

Egyre több alkalmazás jelenik meg a piacon, a könyvelői munka hatékonyságának növelésére. Sokan próbálnak megoldást nyújtani a könyvelési munkafolyamatok egységes felületen való kezelésére. A könyvelt cégeket érintő egyre növekvő adónemek száma, ezekre vonatkozó különböző bevallási és fizetési határidő már megköveteli, hogy ezeket a kötelezettségeket összeszedjük és nyilvántartsuk. Az ügyfelek adózási feladatainak összegyűjtése, automatikus kiértesítése, a könyvelők mindennapjaiban nagy segítséget jelent.

Két, elsősorban könyvelő irodáknak szóló alkalmazás is kínál online, a könyvelők munkáját segítő adózási értesítők küldését.

A R!PORT fő profilja intelligens üzleti jelentés készítése főkönyvből. A könyvelő programból letöltött excell tábla a felületre feltöltése után, lehetőség van a cég működésének elemzésére. A program előzetes paraméterezés után az ügyfél nyelvén is érthető mérleget, eredménykimutatást, cash flow-t készít. Különféle mutató számokat számít. Az alkalmazás egyik menüpontjában kínálja az adózási feladatok összegyűjtését.

VIKI a Könyvelő Asszisztens egy könyvelői online határidőnapló. Az alkalmazás fő profilja a könyvelőirodai munkaszervezés egy felületen való kezelése. Lehetőség van a könyvelt ügyfelek, az őket érintő adók nyilvántartására. Könyvelő irodák részére meghatározható a cégekkel kapcsolatos feladatok, ezeket konkrét könyvelőhöz lehet rendelni, és lehet mérni az ezen feladattal eltöltött időt is napi, havi, éves bontásban.

Jelen cikk kifejezetten a két alkalmazás adózási értesítő készítési és küldési funkcióikat kívánja összehasonlítani, és nem cél ezen szoftverek teljes funkcionalitásának bemutatása.


A R!PORT a könyvelt cégek - és az adózással kapcsolatos nyilvántartásokat ingyenesen nyújtja a regisztrált könyvelő irodáknak.

Portfólió menüpont szolgál a könyvelt cégek nyilvántartására, itt lehet felvinni a könyvelési szerződéseket. A könyvelési számla kiszámlázáshoz meg lehet adni az adatokat. A R!PORT a Billingo vagy a Szamlazz.hu számlázó programokkal automatikusan el is készíti a beállítások alapján a számlát és kiküldi az ügyfélnek.

Az ügyfelet email címével meg is hívhatjuk, 7 féle jogosultságot rendelhetünk hozzá, attól függően milyen funkciót szeretnénk vele megosztani. Ha ügyfelünk is beregisztrál, akkor a beállított jogosultságnak megfelelően tudja használni a programot. Az adózási modul előnyeit az ügyfél regisztrációjának hiányában is élvezhetjük. Az ingyenesen igénybe vehető Adózási menüponthoz korlátlan ügyfelet rögzíthetünk.

Az Adózás menüpontban négy lehetőség van,

- adózási és járulék értesítő,

- időzített adózási értesítő,

- adófolyószámla egyenleg,

- és áfa értesítő készítésére.

Az adózási és járulék értesítő az elkészített és XML formátumban elmentett XX08-as járulékbevallás fizetendő tételeit lehet ide feltölteni és kiküldeni az ügyfélnek. A bevallásból a számfejtett létszámot kiolvassa és azt a Portfólió menüpontban a számlázáshoz rögzíti.

Az időzített adózási értesítőbe előre fel tudjuk vinni az utalandó tételeket (például a társasági adó, iparűzési adó, gépjárműadó tételek már előre rendelkezésünkre állnak), be tudjuk állítani, az adott tételek a fizetési határidő megadásával, hány nappal korábban kerüljenek kiküldésre. Az adók időkorlát nélkül felvihetők és az utolsó 10 alkalommal kiküldött értesítők visszakereshetők.

Adófolyószámla egyenleghez a magyarorszag.hu-ról letöltött adófolyószámla xml formátumban való betöltésekor adónemenként, számlaszámonként mutatja az egyenlegeket.

Áfa értesítőben a könyvelés alapján rögzíthetjük az utolsó könyvelt vevő számlát, a fizetendő és levonható áfát, majd kiküldhetjük az értesítőt. Lehetőség van előzetes és végleges áfa értesítő és csatolmány küldésére. A kiküldött értesítőt az ügyfél elfogadhatja vagy elutasíthatja.

A különféle értesítők szövege szabadon szerkeszthető, az ajánlás átfogalmazható.


Viki a Könyvelő Asszisztens a könyvelt cégekkel kapcsolatos feladatokat kezeli egységes felületén. A szolgáltatás a rendszerben kezelt cégek száma alapján csomagdíj ellenében vehető igénybe.

Az ügyfelek rögzítése után, minden céghez hozzárendelhetjük az adott céget érintő adónemeket. Az ismert összegeket 2 évre előre berögzíthetjük. Adóértesítő küldésére nagyon sok menüpontból van lehetőségünk. Előre beparaméterezhető, hogy az adott adót automatikusan, vagy a mi gombnyomásunkra küldje ki a rendszer. Az elküldött értesítők ügyfél általi olvasását is rögzíti a program, és egy önálló menüpontban visszakereshetők az üzenetek.

Adóanalitika

A fehér borítékra kattintva tudjuk kiküldeni az értesítőt. A sötét boríték jelzi, hogy az értesítő kiment, zöld boríték jelzi, hogy az ügyfél el is olvasta. A borítékra kattintva a kiküldött értesítő számszaki részleteit meg is nézhetjük.

Adófeladatok havi

A programban havi bontásban minden cégre időrendi sorrendben (balról jobbra) jelennek meg az adott hónapban esedékes adó feladatok.

Folyószámla küldés

Lehetőség van folyószámla kiküldésére, ebben a menüpontban a céghez rendelt adók mellé az utalandó összegeket kézzel lehet kitölteni.

Folyószámla küldés (xml)

A magyarorszag.hu oldalról xml formátumban csoportosan letöltött folyószámlák a cégekhez feltöltődnek, az egyenleg melletti ceruza ikonra kattintva a tételes adók megnézhetők, ha szükséges szerkeszthetők, és az ügyfélnek kiküldhetők.

Eseti adó kiküldés

Nemcsak az Adóanalitika menüpontból, hanem ebből a menüpontból is küldhetünk ki adóértesítőt. Még az Adóanalitika egy adónem, ez a menüpont több adó kézi kiküldését teszi lehetővé.

Adófizetési ütemterv

Itt lehetőség van lekérdezni egy adott ügyfél éves adófizetési ütemtervét. Ezt, ha szükséges pdf vagy xls formátumban az ügyfélnek el is küldhetjük.

Adó értesítő automatikus küldése

Ha az adó kiküldését automatára állítottuk, akkor a kiküldés előtt 3 nappal egy listát kapunk a kiküldendő adókról, ami egy ellenőrzési funkciót tesz lehetővé. Automatikusan a fizetési határidő előtt 5, 8 vagy 15 nappal előtt megy ki az értesítő. Lehetőség van ezen értesítők ismételt kiküldésre is.

Színek átállítása

Ha már úgy érezzük, a munkába kezdünk belefásulni, rossz a kedvünk, vagy egyéb okot találunk, a felületek színeit át lehet állítani, ez egy más hangulatot teremt, és javíthat a pillanatnyi munkakedvünkön is.


Összefoglalva az adózási értesítők kezelése a két programban:

Készült: 2018. október 15-én



EFO bejelentő  - egy mobil alkalmazás

Eredetileg egy online számlázó programot akartam másodikként bemutatni, de - szerencsére- az élet ezt felülírja. A hét elején meglepve tapasztaltam, hogy az általam már régen használt, és kedvelt alkalmazás, az "EFO bejelentő" frissíti magát.  Használata egyszerű és gyors. Ügyfélkapuval rendelkező ügyvezetők, alkalmazottak a tényleges foglalkoztatás előtt be tudják jelenteni az egyszerűsített foglalkoztatás létrejöttét.


Egyedi bejelentés esetén gyorsan, egyszerűen bepötyögjük a telefonunkon a már jól megszokott T1042E bejelentő lap adatait (cégnév, adószám, munkavállaló neve, adóazonosító jele, taj száma, foglalkoztatás adatai). Ha kevés alkalommal kell bejelentést tennünk, ezt célszerű használni.

Haladó bejelentést használhatjuk, ha több munkavállalót kell egyidejűleg bejelenteni.

Lekérdezhetjük az eddigi bejelentéseket név vagy dátum szerint. Itt megjelenik a NAV által - a bejelentésre - adott érkeztetési szám is.

Könyvelői funkcióban lehetőség van a könyvelőnek emailen továbbítani az adott havi bejelentés adatait.


Az egyszerűsített foglalkoztatott bejelentésére kétféle lehetőségünk volt, telefonon vagy ÁNYK nyomtatványon keresztül. A telefonos bejelentést én nem próbáltam, de az biztos, több időt vesz el, mint az ÁNYK nyomtatványon bejelentés. Az ÁNYK használatát jellemzően a könyvelő ismeri, az ügyfeleket elég nehéz erre rávenni. Ez az alkalmazás lehetővé teszi, hogy a tényleges munkavégzés megkezdése előtt a tényleges bejelentő maga tudja megtenni a bejelentést. Ez főleg az építőiparban, turizmus- vendéglátásban, mezőgazdaságban dolgozóknak lehet nagy segítség.

"Hátránynak" csak egy dolog jutott eszembe, az ügyfél ezt nélkülem is meg tudja csinálni.

Készült: 2018. január 4-én



OTPeBIZ a Digitális Pénzügyi Asszisztens

Vállalkozások részére OTP-s ügyfélként (OTP Direct előfizetéssel rendelkezőknek) használható a szolgáltatás.

Amikor először találkoztam velük, még írásos meghatalmazást kellett a számlavezető banknak adni, hogy az alkalmazást használni tudjam. Ma már ez is elektronikusan intézhető, így használata sokkal egyszerűbb, gyorsabb lett.

Első pillanatban egy nagyon szépen kivitelezett és könnyen átlátható felülettel találkozhatunk:


Felső menüsorban különféle beállításokra van lehetőség, üzenetek érkezését jelzik.


A bal oldaldali menüpontban találhatók az alkalmazás funkciói.

Az elsőben, a Pénzügyeim menüpontban egy áttekintés látható a várható bevételekről, kiadásokról, az aktuális bankszámla egyenlegről, és a becsült havi áfáról.

A Számláim menüpontban tudjuk feltölteni a kapott és a kibocsátott számláinkat. Ehhez egy mobil applikáció is segítségünkre van, így akár egy posta vagy tankolás számla azonnal lefényképezhető, és az adminisztráció részére továbbítható. A feltöltés során különféle jogcímek adhatók meg, rögzíthető a számla nettó és bruttó összege. A cégnév begépelésekor az OPTEN rendszeréből kiválasztható és betölthető a partner adata.

Mind a rögzített bejövő, mind a kimenő számlák - Összes - Kifizetésre vár - Lejárt - Kifizetett - almenüpontban lekérdezhetők.

Itt van lehetőségünk új számla kiállítására is. Papír alapú vagy e-számla kiállítását kínálja fel a rendszer. Az elkészült számlát emailen továbbíthatjuk is ügyfelünknek, amiről kapunk egy rendszerüzenetet. Az emailes kiküldés részleteit később is megtekinthetjük. Rendszeresen végzett tevékenység esetén meg tudjuk ismételni a kiállított számla tartalmával megegyező számla kiállítását, és automatikusan tudunk sztornó számlát készíteni.


Az Átutalások menüpontban jelennek meg az utalandó tételek és a tranzakciók.


A Tranzakciókban a számlatörténetet nézhetjük meg, és itt megjelenik a bankszámla-kivonat pdf formátumban.

Az utolsó, Partnereim menüpontban, az eddig berögzített partnerek adatait lehet karbantartani.

A rendszer lehetővé teszi, hogy alkalmazottaknak és a könyvelőnek is hozzáférést biztosítsunk.

Könyvelők számára az ügyfél általi meghívás nem jár fizetési kötelezettséggel. Számukra a használata ingyenes.


Ekkor az Átutalások menüpont helyett egy Könyvelés menüpont jelenik meg. A többi funkció azonos az előzőekben leírtakkal.


Lehetőség van arra, hogy az Ügyfeleknek adó, bér és egyéb utalandó tételeket rögzítsünk fel.


Az alkalmazás előnyei, pozitívumai:

- elég csak ide belépni, és a cég pézügyeit át tudjuk látni, nem szükséges az OTP Direct -et használni napi szinten,

- a számlák fel vannak töltve, azok képe is megjelenik, akik hozzáférést kaptak a fiókunkhoz, meg tudják nézni azokat,

- a számlák kezeléséhez nem szükséges külön nyilvántartás vezetése, itt láthatók a számlák részletes adatai, fizetési határidőkkel,

- a program - más szolgáltatókhoz hasonlóan - kimutatásokat, grafikonokat is készít a vállalkozás pénzügyi státuszáról.

Az alkalmazás hátrányai, nehézségei:

- számla kiállításhoz kerestem a NAV-hoz küldendő SZAMLAZO bejelentéséhez az adatokat. Telefonos segítség után derült ki, ez nem itt található, hanem az OPT eBiz általános tájékoztató felületén, de ott is jól eldugottan, valahol az oldal alján,

- számla kiállításnál én a papír alapú számlát választottam, de számlát csak 1. eredeti pédányban tudtam kiállítani, ezért mindenki jól fontolja meg a felkínált számlázó használatát!

- számla felvitele esetén vigyázat, az új partner adatok automatikusan kitöltésre kerülnek, rögzítéskor nem figyelmeztet, ha a partnernek több bankszámla száma lenne. Ez később, utalás esetén, probléma lehet!

- a számlákat emailben küldtem át az ügyfeleknek, de mindig be kellett gépelni az email címet, azt nem jegyezte meg. OTP-s ügyfeleimnél valamiért azt írja ki, a "számla nincs elküldve", ettől függetlenül megkapták négyszer is,

- könyvelőként pont a saját cégemet nem tudom lekönyvelni. Sajnos magamat nem tudom meghívni, még egy felhasználót kellene magamra létrehoznom más email címmel, más kódokkal, és akkor sikerülne,

- nekem nem sikerült a könyvelt cég adatait lekönyvelnem, pedig az alkalmazás felkínálja az általam használt könyvelőprogramot. Nem egy nagy számlaforgalmút kértem meg, hogy segítsen a tesztelésben, így nem olyan nagy gond, kétszer megküzdeni az adatrögzítéssel. Bankszámla kivonat könyvelőként nem elérhető, az én könyvelőprogramom pedig még nem képes számlatörténetet kezelni,

- bejövő számla rögzítésekor jogcímet is meg kell adni. Az ügyfél kétségbeesve hívott fel, hogy a könyvelési díj minek is minősül. Ő mérnök, számviteli ismeretei nincsenek?!

Szerencsére van ilyen jogcím, így gyorsan meg tudtam nyugtatni. De a könyvelési anyag feladásakor ennek a kötelező funkciónak a jelentőségét nem látom. Nem jelenik meg a könyvelési feladásban, gyűjteni, szűrni sem lehet ezekre,

- Az Utalási listába rögzítéskor a dátum nem felülírható, értéknap megadására nincs mód. A berögzített tételnél ellenőrzésére nincs mód, itt bízzunk magunkban. Nagy segítség lenne, ha a NAV számlaszámok is szerepelnének az adatbázisban.

- az elmúlt kb. két hónapos használat során, a számlák eBIZ rendszerből elutalása esetén, még külön kellett a "fizetettnek jelölöm"-öt kattintani, ezt automatikusan nem érzékelte. Amúgy az utalások pont úgy működnek, mintha az OTP Direc-tet használnánk, abban a már megszokott kódokat és sms-eket kéri a rendszer,

- sok cég egy hónapon belül sok számlát kap ugyanazon ügyfelétől, ezeket csoportosan egy utalásban rendezi, erre ez az alkalmazás nem ad lehetőséget.


Összegzésképpen az elgondolás nagyon jó, a mikro- és kisvállalkozások pénzügyeit egy rendszerben könnyen kezelhetően, átláthatóan lehet intézni, akár mobilon is. A fiatalabb ügyfeleim nagyon pozitívan fogadták az alkalmazás lehetőségét. Könyvelőként azt mondhatom, egyelőre a mi munkánkhoz nem sok segítséget nyújt. Sajnos még nagyon sok át nem gondolt, le nem tesztelt funkció okoz kellemetlenséget a használat során.

Készült: 2017. december 25-én


HA TUDSZ OLYAN MEGOLDÁST, AMI ÉRDEKES LEHET, KÉRLEK JELEZD A KÖVETKEZŐ E-MAIL CÍMEN:

info@digitaliskonyvelo.hu