Elektronikus ügyintézés 2019. évben - 1. rész

2018.12.09

2019. január 1-ével a gazdálkodó szervezetek elektronikus ügyintézésében jelentős szerepet játszik a cégek Cégkapuja. Már a NAV is az átmeneti 2018. év után elsődlegesen Cégkapun tartja majd a kapcsolatot a cégekkel.

Írásom első részében a NAV fele irányuló kommunikációk lehetőségeit mutatom be.


A NAV fele küldendő bevallások beadására három lehetőség áll rendelkezésünkre:

1. Azok a könyvelő cégek, akik a könyvelt cég képviseletét meghatalmazottként látják el, jövőre saját cégkapujukon keresztül, egyéni vállalkozás formában működő könyvelők - cégkapus hozzáférés hiányában -a saját ügyfélkapujukon tudják a bevallásokat beadni.

A NAV-nál jelenleg nyilvántartott meghatalmazások az eBEV portálon a Képviseletek / Aktuális jogosultságok menüpontban ellenőrizhető. Ha itt nem megfelelő a nyilvántartás adattartalma, egy EGYKE beadásával módosítható.

2. Másik lehetőség, ha a könyvelésre jogosult meghatalmazott a könyvelt cég cégkapu ügykezelője lesz. Cégkapu ügykezelőként a bevallásokat beadhatja, a hivatalok üzeneteit olvashatja.

3. Még előfordul, hogy könyvelők a megbízóik személyes kódjait felhasználva küldik el a könyvelt cég bevallásait, ez a jövőben is alkalmazható lesz.


Cégkapu beállítás az ÁNYK programban

A Cégkapu beállítására a Szerviz / Beállítások menüpontban van lehetőség. A beállítás után a programot újra kell indítani.

A bevallások beadására a már megszokottak szerint lesz lehetőségünk. A Kapcsolat a Cég/Hivatali kapuval menüpontot kell választani.

A dokumentum beküldésekor pedig az ügyfélkapus azonosítók mellett a könyvelő cég/ könyvelt cég Cégkapu azonosítóját kell megadni, ami az adószám első nyolc számjegye.

A bevallások beadásának esetén a regisztráció típusától függően az alábbi adatokat kell megadni:

1. a könyvelő ügyfélkapus azonosítóját és a könyvelő cég cégkapu azonosítóját, vagy

2. a könyvelő ügyfélkapus azonosítóját és a könyvelt cég cégkapu azonosítóját, vagy

3. az ügyfél ügyfélkapus azonosítóját és a könyvelt cég cégkapu azonosítóját kell megadni.

Jelenleg a NAV felé csak érvényes meghatalmazással és ügyfélkapus hozzáféréssel rendelkező tud bevallást beküldeni, a NAV mind a beadó ügyfélkapujára, mind a cég Cégkapujára küld értesítőt.


A cég Cégkapujára érkező üzeneteket a Cégkapu megbízott és a Cégkapu ügykezelő is olvashatja. A www.tarhely.gov.hu oldalon bejelentkezve a bejövő üzeneteket megnézhetjük, letölthetjük. Itt érdemes a Cégkapuhoz beállított email címet is ellenőrizni, a rendszer elsődlegesen ezen keresztül hívja fel a figyelmünket, hogy üzenetünk érkezett.



A következő részben az ügykezelő beállítási lehetőséget mutatom be a Cégkapu használat során.