Túlélési tippek könyvelőknek- avagy mit tegyük karantén esetén

2020.03.15

Az elmúlt egy hétben nagyon fordult a világ. A múlt hét végén még egy színházi előadáson nevettünk Bödőcs Tibor viccein, kedden már NAV osztályvezetőjétől kérdeztük, hogy van-e válságtervük a jövőre nézve. Szerdán veszélyhelyzetet jelentett be a Kormány, pénteken már az iskolák bezárásáról döntöttek.

A munkakörülmények nagy mértékben megváltoztak pár nap alatt.

De mit tehetünk könyvelőként, hogyan tudjuk feladatainkat ezen körülmények között is ellátni? Most a digitalizáció még nagyobb hangsúlyt kap. Azoknál, akik már hónapokkal, vagy évekkel ezelőtt elkezdtek ezzel foglalkozni, talán kisebb problémát fog ez jelenteni.

A most fellelhető információk szerint papíron 3-5 (!!) napig képes a vírus életben maradni. És az általunk feldolgozható papírok elég hosszú utat is bejárnak, mire hozzánk eljutnak. Nagyon sok könyvelőiroda jelenti be, hogy a személyes ügyfélszolgálatát felfüggeszti. De a papírokat a postaládába dobva, vagy meghatározott időpontban leadva átveszik az ügyfelektől. Sajnos ezzel a bajt még nem kerüljük el, vagy "pihentetjük" a papírokat 5 napig, vagy "védőfelszerelésben" (értsd: gumikesztyű), esetleg folyamatosan fertőtlenítve kezünket beszkennelve a számítógépre mentjük, és így próbálunk dolgozni. Ennek technikai feltétele, hogy legyen egy jó szkennerünk. Ma már nagyon jó asztali szkennerek vannak forgalomba, amelyek percek alatt nagyobb mennyiségű papírt is képesek beszkennelni. Ennek később is hasznát vehetjük, ha kapunk egy adóellenőrzést erre az időszakra, akkor már nem kell a bizonylatok szkennelésével időt eltöltenünk.

Ha olyan rendszert keresünk, amelyek a bejövő számlákat digitálisan tudja kezelni, akkor arra ott van a Quick, Billcity, Sdsys megoldása.

De megkérhetjük az ügyfelet is, hogy szkennelje be a számlákat és küldje át emailen, töltse fel google drive-ba, vagy az előbb említett rendszerekbe töltse fel közvetlenül. Felhős rendszerek használatát az ügyfelekkel egyeztessük, beszéljük meg velük, kérjük beleegyezésüket.

És mi a helyzet a kimenő számlákkal és a bankokkal? Ma már nagyon sok könyvelő program képes a számlázóprogramból és a banki felületről lementett fájlokat beolvasni. Ha a miénk ezt még nem tudja, akkor ne most akarjunk váltani! Itt is megoldás lehet a szkennelés. Ekkor már elengedhetetlen, hogy két monitorral dolgozzunk. Nagyon megkönnyíti, meggyorsítja a munkánkat. Egyik képernyőn nézzük a bizonylatot, a másik képernyőn tudunk könyvelni. Aki most kezd így dolgozni, az számítson arra, hogy a kezdeti időben nem fogja érezni a gyorsulást, de állítólag van két hónapunk, azalatt bele fog jönni mindenki.

Az ügyfelekkel a kapcsolatot tudjuk tartani telefonon, ha élőképet is szeretnénk, massanger-en, viber-en, vagy skype-on. Egy kicsit mindenkinek rugalmasabbnak kell lennie, ezt az ügyfelekkel is el kell fogadtatni, remélem sikerül. Egy dolog biztos: a mi szakmánk sem lesz már ugyanolyan, mint 3 hete volt! Valószínűleg megváltoznak rutinjaink, folyamataink, de meggyőződésem, hogy ha aktívak vagyunk, akkor pozitív irányban!

Adózási, bevallási, beszámolási, ellenőrzési határidőkre még nem jelentek meg módosító, átmeneti szabályok, így ezekre jelenleg az Art. előírásait kell alkalmazni.

Sokszor előfordul, főleg a kisebb irodákban jellemző, hogy kisállatok is ott vannak velünk az irodában. Jelen tudásunk szerint a háziállatok nem fertőznek. Velük az általános higiéniás előírásokat kell betartani. Mivel ezek a kisállatok jelenléte, tudományosan igazoltan, csökkentik a stresszt, így a megszokottól nem szabad eltérni. Ha szeret az asztalunkon szétnézni, vagy időnként az üres székünket meglátva, elfoglalja azt, ne zavarjuk el, kényeztessük őket is egy percig.

És milyen lehetőségünk van még ebben a, jellemzően az idegeinkre nagy kihívást jelentő időkben. Igyunk magnéziumot, ez átmenetileg, de gyorsan a segítségünkre lehet.

És tornázzunk, mozogjunk rendszeresen! Állítólag a C vitamin is mozgás mellett hatékony. Tornára nagyon ajánlom az intensetet, otthon végezhető, akár minden nap, 30-40 perces edzés lehetőség.

És egy nagyon fontos információ: "A közegészségügyi okból foglalkoztatástól eltiltás vagy hatósági elkülönítés esetén a keresőképtelenséget az orvos "7"-es kóddal igazolja. Ebben az esetben betegszabadság nem jár, hanem a keresőképtelenség első napjától táppénz megállapítására és folyósítására kerülhet sor. Továbbá "7" -es kódos keresőképtelenség esetén a foglalkoztatót táppénz-hozzájárulás kötelezettség nem terheli. "7" -es kóddal a keresőképtelenség igazolására természetesen csak abban az esetben kerülhet sor, ha a "karantén" a hatályos jogszabályok alapján elrendelésre került." (részlet az Emberi Erőforrások Minisztériuma Egészségügyért Felelős Államtitkársága 2020.03.11-én kiadott Táppénz -információs összefoglaló a - COVID-19 vírus fertőzéssel kapcsolatban - tájékoztatójából)

Legyünk türelmesek, az előrejelzések szerint nem hetekről, hanem inkább hónapokról szól, hogy a megszokott munkamenetektől el kell térnünk. Tartsuk be a szabályokat, ne menjünk közösségébe, csak ha elengedhetetlen. Figyeljünk magunkra, a családunkra, a környezetünkre.