Elektronikus ügyintézés 2019. évben – 8. rész

2019.01.15

Rendelkezési nyilvántartás


Elérhetősége: https://rendelkezes.gov.hu/rny-public/

Cél: az ügyfél rendelkezéseinek és meghatalmazásainak nyilvántartása és adatszolgáltatás a csatlakozott szervezetek, szakrendszerek részére.

A Rendelkezési Nyilvántartás a természetes személyek és szervezetek elektronikus ügyintézésre vonatkozó rendelkezéseit tartja nyilván és azt az arra jogosult szervek felé megismerhetővé teszi. Az RNY ügyfelei azonosítási és kapcsolattartási módokkal, illetve egyéb elektronikus szolgáltatások igénybevételével kapcsolatos nyilatkozatokat tehetnek meg, mely rendelkezések teljes bizonyítóerővel bírnak, azaz egyenértékűek a két tanúval aláírt vagy közjegyző által hitelesített meghatalmazásokkal, bejelentésekkel.

Rendelkezés típusok:

Alaprendelkezés: kapcsolattartás lehetőségének megadása, elektronikus ügyintézés tiltása (TSZ),

Meghatalmazások: rugalmasan bővíthető ügykatalógus alapján megadható meghatalmazások.

Az elektronikus ügyintézést biztosító szerv köteles elektronikus úton lekérdezni az ügyfél ügyintézési rendelkezésének nyilvántartásából az ott tárolt információt a gazdálkodó szervezet hivatalos elérhetősége, valamint természetes személy hivatalos elérhetősége tekintetében iratok kézbesítését megelőzően.

A BEJELENTEZÉS -re kattintva a megszokott azonosítási oldal jön fel:


Új rendelkezés készítése - ikont választva lehet az Alaprendelkezést lehetőségét elérni.

A rendszer által felkínált beállításokat át kell nézni, annak érdekében, hogy a számunkra megfelelő módon legyen beállítva, hogy az elektronikus ügyintézést biztosító szervek milyen formában, illetve módokon érhetnek el bennünket.

Az alaprendelkezés nyilatkozatai:

  • elektronikus (internetes és telefonos) ügyintézésre;
  • elektronikus kapcsolattartásra;
  • a postai úton történő kapcsolattartásra vonatkoznak.

Az alaprendelkezést követően személyesen, elektronikusan, telefonon további rendelkezések tehetők.


Szervezet azonosítás - ikont választva tudunk a szervezet rendelkezései közé belépni.

A cég adószámának megadásával és a - Hozzájárulok, hogy adóazonosító jelemet a rendelkezéstételi eljárásban a képviseleti jogosultság ellenőrzése céljából kezeljék. - elfogadásával tudunk továbblépni.

A természetes személyekhez hasonlóan, az Alaprendelkezés az - Új rendelkezés készítése -ikonra kattintva érhető el.

Minden esetben először egy alaprendelkezés beállításait kell ellenőrizni, melynek keretében nyilatkozhat arról, hogy az elektronikus ügyintézést biztosító szervek milyen formában, illetve módokon érhetik el, illetve küldhetnek joghatás kiváltására alkalmas, továbbá tájékoztatási célú küldeményeket, értesítéseket.

A Szervezeti alaprendelkezés mellett itt nézhetjük meg, hogy mely szervezetek csatlakoztak a Rendelkezési Nyilvántartáshoz, és itt választhatjuk ki, mely szervezet felé szeretnénk rendelkezéseket létrehozni.


A Szervezet rendelkezései és/vagy a Szervezetre vonatkozó rendelkezések között a már meglévő rendelkezések között tudunk lekérdezni. A már rögzített meghatalmazásokat letölthetjük, de törölhetjük is. 

Az elektronikus ügyintézést biztosító szerv köteles elektronikus úton lekérdezni az ügyfél ügyintézési rendelkezésének nyilvántartásából az ott tárolt információt a gazdálkodó szervezet hivatalos elérhetősége, valamint természetes személy hivatalos elérhetősége tekintetében iratok kézbesítését megelőzően.